.
Selamat datang ke laman e-Kaunseling SMK Seri Gombak. Sokongan daripada anda amat dihargai. Kami cuba memberi yang terbaik dan rajinkan diri anda untuk menjenguk ke laman ini. Segala cadangan dan pandangan positif amat dialu-alukan sekiranya ada sebarang pendapat. Sila hubungi kami di fath_aza@yahoo.com atau tinggalkan komen anda di ruang Jom Borak. Pastikan anda tidak menulis sebarang kata-kata yang berunsur negatif yang boleh menyinggung mana-mana pihak. Sama-samalah kita berkongsi pendapat dan nasihat yang berguna sebagai pedoman kita mengharungi masa-masa mendatang.

Wednesday, September 21, 2011

Kepentingan Ilmu



Ilmu dapat membentuk keperibadian yang baikdan menjadikan seseorang itu ertaqwa dan cintakan Allah s.w.t. dan rasulnya . Firman Allah dalam al-quran (Al-Fathur : ayat 28 ) yang bermaksud : sesungguhnya yang takutkan Allah daripada hambanya ialah orang yang berilmu
Ilmu dapat meninggikan dan membezakan taraf dikalangan manusia. Firman Allah yang bermaksud : "Katakanlah adakah sama orang-orang berilmu dengan orang yang tidak berilmu? Sesungguhnya mereka yang mendapat peringatan dan petunjuk hanyalah di kalangan hambanya yang berilmu dan bijaksana" (al-Zumar : ayat 9)

Ilmu dapat mengangkat darjat seseorang kepada darjat yang tinggi di sisi Allah dan masyarakat. Firman Allah yang bermaksud : "Allah mengangkat beberapa darjat orang-orang yang beriman dan orang-orang yang diberi ilmu pengetahuan" (al-Mujadalah : 11 )

Sabda Rasulallah s.a.w yang bermaksud " menuntut ilmu menjadi kewajipan ke atas setiap umat Islam"

No comments:

Post a Comment